آخرین آمار کاربران شبکه‌های اجتماعی به تفکیک سهم رده‌های سنی، جنسیت و میزان استفاده آنها

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
منبع: Peivast

آمار کاربران شبکه اجتماعی به ویژه برای طراحی استراتژی‌های مختلف، از جمله تبلیغ، تحقیق و فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. برای فعالیت تحقیقی و بازاریابی، جامعه هدف و سهم سنین مختلف از پلتفرم مورد نظر اهمیت ویژه دارد و در این متن نمای کاملی از تازه‌ترین آمار کاربران فعال پلتفرم‌ها و سهم رده‌های سنی مختلف ارائه کردیم.

وبسایت Sproutsocial در بررسی‌های جدید خود تازه‌ترین آمار مربوط به هر پلتفرم را با استناد به اطلاعات منابع مهم تحقیقاتی از جمله استاتیستا و میکنزی منتشر کرده که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنید.

پرکاربردترین شبکه اجتماعی و سهم هر رده‌ سنی از پلتفرم‌ها
فیسبوک، براساس تازه‌ترین آمار شبکه‌های اجتماعی، همچنان پراستفاده‌ترین پلتفرم جهان به حساب می‌آید و براساس تازه‌ترین داده‌های استاتیستا، سهم هرکدام از رده‌های سنی از پلتفرم‌ها به شرح زیر است:

۱۸ تا ۲۹ سال- اسنپ‌چت (۴۱ درصد)، تیک‌تاک (۳۵ درصد)، اینستاگرام (۳۲ درصد)
۳۰ تا ۳۹ سال- لینکدین (۳۴ درصد)، اکس/توییتر (۳۴ درصد)، اسنپ‌چت (۳۳ درصد)، اینستاگرام (۳۲ درصد)
۴۰ تا ۴۹ سال- لینکدین (۲۵ درصد)، فیسبوک (۲۲ درصد)، اکس/توییتر (۲۱) درصد
۵۰ تا ۵۹ سال- فیسبوک (۲۹ درصد)، لینکدین (۲۴ درصد)، پینترست (۲۴ درصد)

فعال‌ترین بازه سنی در شبکه‌های اجتماعی کدام است؟
ملینیال‌ها فعال‌ترین نسل در شبکه‌های اجتماعی هستند و طبق برآورد ۶۸.۸ درصد آنها در سال ۲۰۲۴ از پلتفرم‌های اجتماعی استفاده می‌کنند از لحاظ زمانی که در هرروز به شبکه اجتماعی اختصاص می‌یابد، نسل زد در صدر لیست است و ۳۵ درصد از کاربران این نسل بیش از دو ساعت در روز از شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

یوتیوب طبق بررسی‌ها محبوب‌ترین پلتفرم شبکه اجتماعی در بین نسل زد است.

رده سنی و میزان استفاده از فیسبوک
تعداد کاربران فعال ماهانه: ۳.۰۶۵ میلیارد نفر
بزرگترین گروه سنی: ۲۵-۳۴ سال (۲۹.۹ درصد)
سهم جنسیت‌ها: ۴۳.۷ زنان، ۵۶.۳ درصد مردان
زمان استفاده در روز: ۳۰.۹ دقیقه
فیسبوک همچنان محبوب‌ترین پلتفرم میان کاربران شبکه اجتماعی و بازاریاب‌ها است. برای اولین بار، تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی از ۳ میلیارد عبور کرده است و این رکورد فعلا تنها در دست فیبسوک است.

میانگین زمان صرف شده در فیسبوک مقدار خیلی کمی به نسبت ۳۰ دقیقه سال گذشته افزایش یافته است. با این حال یک افزایش ۹ ثانیه‌ای نشانگر صرف وقت بیشتر مردم نیست.

همانند سال گذشته، کاربران جوان‌تر در حال مهاجرت به تیک‌تاک و اسنپ‌چت هستند. میزان استفاده از این پلتفرم در بین ۱۳ تا ۱۷ ساله‌ها همچنان سهم ناچیز ۴.۸ درصدی است و یعنی فیسبوک مکان خوبی برای دسترسی به جوانان مسحوب نمی‌شود.


سهم مردان و زنان از کاربران طیف سنی مختلف در فیسبوک

رده سنی و میزان استفاده از اینستاگرام
تعداد کاربران فعال ماهانه: ۲ میلیارد نفر
بزرگترین گروه سنی: ۱۸ تا ۲۴ سال (۳۰.۸ درصد)
سهم جنسیت‌ها: ۴۸.۲ درصد زنان، ۵۱.۸ درصد مردان
زمان استفاده در روز: ۳۳.۱ دقیقه
با وجود کاهش سرعت در سال‌های اخیر، روند رشد این پلتفرم ادامه دارد.

اینستاگرام از لحاظ سنی همچنان سلطه محکمی روی نسل زد و میلنیال‌ها دارد. این دو گروه سنی حدود دو سوم از کاربران اینستاگرام را تشکیل می‌دهند.

زمانی که کاربران در این پلتفرم صرف می‌کنند به نسبت ۳۰.۱ دقیقه سال گذشته افزایش یافته است. یک افزایش ۲ دقیقه نشان می‌دهد که کاربران برای تعامل با محتوای اینستاگرام بیشتر وقت می‌گذارند.

رده سنی و میزان استفاده از تیک‌تاک
تعداد کاربران فعال ماهانه: ۱.۷ میلیارد نفر
بزرگترین گروه سنی: ۱۸- ۲۴ سال (۳۶.۲ درصد)
سهم جنسیت‌ها: ۴۹.۲ درصد زنان، ۵۰.۸ درصد مردان
زمان استفاده در روز: ۵۳.۸ دقیقه
با اینکه تیک‌تاک از لحاظ تعداد کاربران فعال از فیسبوک و اینستاگرام عبور نکرده اما شهرت روز افزون و افزایش میزان استفاده شاید شرایط را تغییر دهد.

نسل Z عامل اصلی افزایش شهرت است و براساس آمار در سال گذشته (۲۰۲۳) ۷۸ درصد از نسل Z آمریکا از این پلتفرم استفاده کرده‌اند.

نه تنها تعداد کاربران تیک‌تاک در حال افزایش است، بلکه فعالیت روزانه آنها نیز بیشتر می‌شود. تیک‌تاک بیشترین میانگین زمان استفاده کاربران در بین تمام پلتفرم‌ها را دارد. زمانی که کاربران روزانه در این پلفترم سپری می‌کنند نسبت به ۴۵.۸ دقیقه سال گذشته حدود ۱۰ دقیقه افزایش یافته است.


میانگین زمانی که کاربران بزرگسال آمریکایی در هرکدام از پلتفرم‌ها صرف می‌کنند

مساله مهم دیگر ایجاد تعادلی بین جنسیت‌ها در این پلتفرم است. با اینکه پیشتر زنان بیشتری در این پلتفرم فعالیت داشتند حالا تعداد کاربران مرد با کمی اختلاف بیشتر از زنان شده است. سال گذشته نسبت زنان به مردان ۵۴ به ۴۶ درصد بود. درنتیجه تیک‌تاک جایگاه باثبات‌تری در جامعه کلی پیدا کرده است.

رده سنی و میزان استفاده از اکس (توییتر سابق)
تعداد کاربران فعال ماهانه: ۳۶۸ میلیون نفر
بزرگترین گروه سنی: ۲۵-۳۴ سال (۳۸.۵ درصد)
سهم جنسیت‌ها: ۳۷ درصد زنان، ۶۳ درصد مردان
زمان استفاده در روز: ۳۴.۱ دقیقه
این پلتفرم در اولین سال پس از تغییر برند به اکس، ریزش ۱۳ درصدی را در کاربران فعال روزانه تجربه کرده است.

برخی از گزارش‌ها به افزایش چشمگیر فعالیت و در عین حال مهاجرت کاربران به دیگر اپلیکیشن‌ها اشاره می‌کنند. شرکت eMarketer پیش‌بینی کرده که تعداد کاربران فعال اکس در سال ۲۰۲۴ به ۳۳۵.۷ میلیون نفر کاهش یابد.

با این همه کاربران هنوز زمان بیشتری به نسبت فیسبوک و اینستاگرام در اکس صرف می‌کنند.

تعداد زنان فعال در این پلتفرم نیز کمی به نسبت سال گذشته (۳۴.۱ درصد) افزایش یافته است. با این حال اکس هنوز یکی از پلتفرم‌هایی است که عمده کاربران آن مرد هستند.

رده سنی و میزان استفاده از یوتیوب
تعداد کاربران فعال ماهانه: ۲.۴۹۱ میلیارد نفر
بزرگترین گروه سنی: ۲۵-۳۴ سال (۲۱.۲ درصد)
سهم جنسیت‌ها: ۴۵.۶ درصد زنان، ۵۴.۴ درصد مردان
زمان استفاده در روز: ۴۸.۷ دقیقه
شهرت یوتیوب در جهان و به ویژه در ایالات متحده در بین کاربران نسل Z افزایش یافته است. این پلتفرم حالا رایج‌ترین شبکه اجتماعی در بین بالای ۱۸ ساله‌های نسل Z است.

سهم هردو جنس از این پلتفرم نیز در سال گذشته به یک تعادل نسبی رسیده بود اما در سال ۲۰۲۴ شرایط تغییر کرده و حالا مردان بیشتری از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

افزون بر این، کاربران روزانه ۳ دقیقه بیشتر برای این پلتفرم وقت می‌گذارند که نشانگر افزایش توجه به محتوای ویدیویی است.

با این بیشتر کاربران یوتیوب را برای سرگرمی استفاده می‌کنند و این پلتفرم محل جستجوی برند‌ها و محصولات نیست. فعالیت برند‌ها در این پلتفرم باید افزایش یابد تا تعادلی بین سرگرمی و تبلیغات برقرار شود.

رده سنی و میزان استفاده از لینکدین
تعداد کاربران فعال ماهانه: یک میلیارد نفر
بزرگترین گروه سنی: ۲۵-۳۴ سال (۶۰ درصد)
سهم جنسیت‌ها: ۴۳.۷ درصد زنان، ۵۶.۳ درصد مردان
۶۹ درصد از کاربران روزانه وارد این پلتفرم می‌شوند ۱۵ درصد هم چندین مرتبه در هفته از آن استفاده می‌کنند.
در حالت معمولی انتظار می‌رود که کاربران اصلی لینکدین افراد مسن باشند اما میلنیال‌ها سهم اصلی را دارند.

اما همینطور که نسل Z بیشتر به نیروی کار ورود می‌کند، شهرت این پلتفرم نیز در بین این نسل بیشتر می‌شود. گزارشی از Comscore از یک افزایش ۵۳ درصدی در استفاده گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال از لینکدین حکایت می‌کند. درنتیجه پلتفرم تحت مالکیت مایکروسافت پس از BeReal، در رتبه دوم از لحاظ سرعت افزایش شهرت در بین کاربران نسل Z است.

۵۳ درصد از کاربران لینکدین کاربرانی از خانوار پردرآمد هستند. درنتیجه لینکدین گنجینه ارزشمندی برای تبلیغات است.

میزان استفاده روزانه به شکل چشمگیری در چهار سال گذشته افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۲ درصد از کاربران روزانه وارد این پلتفرم می‌شدند که نشانگر افزایش تعامل کاربران پلتفرم است و لینکدین را به محل ایده‌آلی برای محتوای B2B تبدیل می‌کند.

رده سنی و میزان استفاده از پینترست
تعداد کاربران فعال ماهانه: ۴۹۸ میلیون نفر
بزرگترین گروه سنی: ۲۵-۳۴ سال (۳۰.۹ درصد)
سهم جنسیت‌ها: ۷۶.۲ درصد زنان، ۱۷.۲ درصد مردان، ۶.۶ درصد نامشخص
زمان استفاده در روز: ۱۴.۲ دقیقه
استفاده‌ پینترست پس از رکود کوتاهی در سال ۲۰۲۲ به شکل مداوم در حال رشد است و تعداد کاربران فعال این پلتفرم در سال ۲۰۲۳ به اوج خود رسیده است.


تعداد کاربران فعال ماهانه پینترست از سه ماهه اول سال ۲۰۱۶

اگرچه تعداد کاربران مرد نیز افزایش یافته اما همچنان عمده کاربران پینترست زنان هستند.

با اینکه کاربران زمان کمتری را به پینترست اختصاص می‌دهند اما این نشانه بی‌اهمیتی آن نیست و ۸۰ درصد از کاربران فعال در هفته یک رند یا محصول جدید را در این پلتفرم کشف می‌کنند.

 

پشتیبانی