منبع: همکاران سیستم
براساس نظرسنجی جدیدی که شرکت سلزفورس روی ۱۰۰۰ کاربر آمریکایی انجام داده است مشخص شد برخلاف اینکه در مورد امنیت دادههای شخصی احساس نگرانی وجود دارد، ولی «نسل زد» در واقع افرادی هستند که تمایل دارند برای درک بهتر از این دادهها و تصمیم گیری آگاهانه در مورد آنها از هوش مصنوعی استفاده کنند. «نسل زد» به گروهی از جوانان گفته میشود که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ میلادی متولد شدهاند.
جوانان «نسل زد» حجم گستردهای از دادههای شخصی را در اختیار دارند تا آنها را مدیریت کنند و این اطلاعات روز به روز بیشتر میشود. انتظار میرود میزان دادههای ایجاد شده، ضبط شده و مصرف شده در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بیش از ۱۸۰ زتابایت افزایش یابد که این رقم معادل ۶.۸ میلیارد پخش مداوم فیلمهای نتفلیکس است.
براساس گزارش سازمان ملل، ۹۳.۲ درصد از جوانان به هوش مصنوعی و روباتها با دید مثبت نگاه میکنند و از پتانسیل آنها استقبال میکنند. مطالعات نشان میدهد بیش از یک سوم «نسل زد» در حال حاضر از هوش مصنوعی مولد در محل کار خود استفاده میکنند. بنابراین شواهد واضحی وجود دارد که ثابت میکند نسلهای جوان راحتتر از دیگر افراد تمایل به استفاده از هوش مصنوعی برای نیازهای شخصی و حرفهای دارند.
بررسیها همچنین نشان داد بیش از ۴۰ درصد آمریکاییها بر این باورند که تحت تاثیر دادههای شخصی خود قرار گرفتهاند و مدیریت این دادهها، آنها را مضطرب میکند. این عدد برای «نسل زد» حدود ۵۰ درصد محاسبه میشود.
کارشناسان همچنین اعلام کردند سواد دادهای برای نسلهای جوانتر اهمیت بالایی دارد. اعضای گروه «نسل زد» حدود ۳۶ درصد بیشتر از «نسل ایکس» که بین سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ متولد شدند، برای مدیریت دادههای شخصی خود با مشکل هستند. همچنین بیش از ۵۵ درصد «نسل زد» تصویر کاملی از اطلاعات شخصی خود ندارند.