دی لینک

وصل کردن کابل‌های مودم

پیش از آن که مودمتان را تنظیم کنید، باید کابل‌های آن را نصب کنید. این مرحله بسیار ساده است، اما اگر تردیدی دارید می‌توانید بر روی بلوک زیر کلیک کنید تا آموزش این قسمت باز شود.

آموزش وصل کردن کابل‌های مودم به صورت صحیح

نحوه کانفیگ و تنظیم کردن مودم

پیش از آن که به بحث کانفیگ کردن مودم بپردازیم، باید متوجه آدرس Gateway پیشفرض شوید. Gateway آدرس IP ای است که کامپیوترها به وسیله آن با مودم یا روتر ارتباط برقرار می‌کنند. این آدرس به احتمال بسیار زیاد ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ است اما درهر حال، اگر این آدرس کار نکرد یا به دلیل سایر مشکلات نتوانستید به تنظیمات مودم روتر دسترسی داشته باشید، پست مشکل ورود به تنظیمات مودم و روتر را بخوانید. همچنین این آدرس معمولاً در پشت مودم نیز نوشته می‌شود.

۱- ابتدا مرورگر خود را باز کرده سپس به آدرس Gateway خود بردید. این آدرس معمولاً ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است. درصورت نرفتن به این آدرس، ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ را امتحان کنید.

Default Gateway Address

۲- پنجره‌ای مشابه تصویر زیر باز خواهد شد (این تصویر در مرورگر فایرفاکس است). عنوان این پنجره در فایرفاکس و گوگل کروم Authentication Required و در اینترنت اکسپلورر Windows Security است. در این پنجره دو فیلد می‌بینید که باید در یکی از آن‌ها نام کاربری و دیگری رمزعبور مودم را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور درصورتی که در تنظیمات مودم قبلاً تغییر داده نشده باشد به احتمال زیاد admin و admin است (هم برای رمز عبور و هم پسورد) اگر آن را تغییر داده‌اید، یوزر و پسورد جدید را وارد کنید. در صورت اشتباه بودن رمز یا نام کاربری، باید از طریق جستجو در اینترنت یا برگه مودم آن را پیدا کرده یا به صورت دستی تنظیمات مودم را ریست کنید. پیشنهاد می‌شود پست نام کاربری و رمز عبور پیشفرض TP-Link را بخوانید.

Default Gateway Authentication

نحوه پیکربندی، نصب، کانفیگ یا تنظیم کردن مودم بسیار ساده است ولی ممکن است برای برخی از کاربران کمی گیج کننده باشد به همین دلیل در این بخش آموزش دو مودم روتر ADSL (نسخه ADSL2+) که هر دو قابلیت وایرلس (به عبارتی، وای فای) دارند، قرار گرفته است که از رابط‌های کاربری مختلفی استفاده می‌کنند. منظور از رابط کاربری، همان قسمت گرافیکی تنظیمات و پیکربندی‌های مودم است. با توجه رابط کاربری خود، بر روی یکی از بلوک‌های زیر کلیک کنید تا آموزش آن نمایان شود. درصورتی که این رابط کاربری، مانند مودم شما نیست، بر روی بلوک دیگر کلیک کنید.

مودم روترهای ADSL

رابط نارنجی رنگ

در دسته‌ای از مودم روترهای وایرلس ADSL (یعنی قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت را دارند)، رابط کاربر به رنگ نارنجی است. از این دسته از مودم روترها می‌توان TD-W8961ND را نام برد که آموزش زیر بر روی آن انجام گرفته است.

پس از ورود به تنظیمات در مرحله دوم (قبل از باز کردن این بلوک)، با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.

TP-Link main page

۳- به تب Quick Start رفته و بر روی RUN WIZARD کلیک کنید.

TP-Link quick start page

۴- حال پنجره دیگری مشابه تصویر زیر باز خواهد شد. بر روی NEXT کلیک کنید.

TP-Link quick start page 2

۵- در برگه Time Zone منطقه زمانی خود را انتخاب کنید. برای کشور ایران منطقه زمانی GMT+03:30 Tehran است. بر روی NEXT کلیک کنید.

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

۶- در برگه ISP Connection Type برای اتصال عادی گزینه PPPoE/PPPoA را انتخاب کرده و NEXT را بزنید.

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

۷- در برگه PPPoE/PPPoA اطلاعات مربوط به اشتراک اینترنت خود را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور اشتراکتان را که از ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود دریافت کرده اید در فیلدهای Username و Password وارد کنید همچنین شماره VPI و VCI که آن هم باید از شرکت خدمات اینترنتی بگیرید را وارد کنید. در فیلد Connection Type نوع ارتباطتان با ISP را انتخاب کنید. پروتکل PPPoE (حالت LLC) پیشنهاد می‌شود اما در شرایط دیگر می‌توانید از پروتکل PPPoA که یک پروتکل قوی تر است، استفاده کنید. در نهایت بر روی SAVE کلیک کنید.

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

۸- حال اگر مودم شما وایرلس (بیسیم) باشد، در قدم بعدی باید اطلاعات شبکه وای فای را وارد کنید. در غیر این صورت، به قدم نهم بروید.

اطلاعات تکمیلی درباره این صفحه و نحوه پر کردن فیلدها را می‌توانید در پست "تغییر دادن رمز وای فای TP-Link" بخوانید اما برای جامع بودن پست، فیلدها به صورت خلاصه در تصویر زیر نشان داده شده اند.

TP-Link quick start page 3

فیلدهای مشخص شده را به این صورت تکمیل کنید:

  • برای قسمت Access Point گزینه Activated را بزنید تا قابلیت وای فای فعال شود.
  • در قسمت SSID نامی برای وای فای خود انتخاب کنید. این نام در سایر دستگاه‌هایی که قصد وصل شدن به شبکه وایرلس را داشته باشند قابل مشاهده خواهد بود.
  • در قسمت Authentication Type، الگوریتم مورد نظر را انتخاب کنید. به شدت توصیه می‌شود که این مورد را روی WPA-PSK/WPA2-PSK یا حداقل WPA2-PSK تنظیم کنید.
  • در قسمت Encryption نیز روش رمزگذاری پاکت‌های داده را انتخاب کنید. گزینه‌ای که شامل هر دو رمزگذاری TKIP و AES باشد، بهترین گزینه است. درغیر این صورت اگر دستگاه‌ها از AES پشتیبانی می‌کنند، گزینه AES و درصورتی که پشتیبانی نمی‌کنند، گزینه TKIP که امنیت و سرعت کمتری نسبت به AES دارد را انتخاب کنید.
  • سپس قسمت Pre-Shared Key را با رمز عبور دلخواه خود پر کنید. این رمز عبور برای اتصال به وای فای شما استفاده خواهد شد و طول آن باید بین ۸ تا ۶۳ کاراکتر باشد و فقط اجازه استفاده از کاراکترهای ASCII (انگلیسی، اعداد و نمادهای رایج) را دارید.

در نهایت بر روی NEXT کلیک کنید.

۹- تنظیمات مودم شما به اتمام رسیده است برای ذخیره کردن این تنظیمات بر روی Next کلیک کنید تا به صفحه برگه Quick Start Complete بروید حال دوباره بر روی NEXT کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند و پیام Saved Changes را ببینید. در این قسمت می‌توانید پنجره تنظیمات را بسته و از تنظیمات مودم خارج شوید.

کمی صبر کنید تا چراغ Internet روشن شود. اگر همه چیز به طور صحیح انجام شده باشد و قبل از همه چراغ ADSL روشن باشد (حتی قبل از تنظیم کردن مودم. خاموش بودن چراغ ADSL یعنی اشتراک اینترنتی شما فعال نشده است و مشکل از سمت ارائه دهنده خدمات اینترنتیتان است)، چراغ Internet نیز روشن خواهد شد. از این پس می‌توانید از مودم خود برای وصل شدن به اینترنت استفاده کنید.

فراموش نکنید که رمز ورود به تنظیمات را عوض کرده و گاهی رمز وای فای را هم تغییر دهید.

رابط آبی رنگ

در دسته‌ای دیگر از مودم‌ها رابط کاربری قسمت تنظیمات به رنگ آبی است. پس از ورود به تنظیمات در مرحله دوم (قبل از باز کردن این بلوک)، با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.

رمز وای فای Wifi TP Link

۳- بر روی Quick Setup در منوی سمت چپ کلیک کنید.

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

۴- حال به صفحه DSL WAN Interface هدایت خواهید شد. بر روی Add کلیک کنید تا یک رابط جدید برای ارتباط با اینترنت ایجاد کنیم.

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

۵- در صقحه بعدی، WAN Settings، در قسمت DSL Modulation Type گزینه ADSL را انتخاب کنید. اگر این قسمت اصلاً وجود نداشت، آن را دادیده بگیرید. حال یکی از مهمترین تنظیمات مودم را انجام خواهیم داد. در قسمت ATM Configuration و در فیلدهای VPI و VCI مقادیری که ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) شما از آن استفاده می‌کند را وارد کنید. این مقادیر را می‌توانید با تماس با پشتیبانی شرکت ISP خود بدست بیاورید.

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

اگر هنگام وارد کردن مقادیر با خطای زیر مواجه شدید یعنی یک پروفایل تنظیمات دیگر از این مقادیر استفاده می‌کند:

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

متن خطا: Notice: The current PVC has several connections, the following parameters will prohibit any modifications!

به قسمت Network > WAN Settings برگردید و PVC ای که مقادیر VPI/VCI آن همان مقادیر مورد نیاز ما هستند را حذف (Delete) کرده یا ویرایش (Edit) کرده و این مقادیر را تغییر دهید.

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

۶- در بخش بعدی صفحه WAN Settings باید تنظیمات مربوط به WAN Service Setup را به صورتی که در پایین تصویر نوشته شده است انجام دهید:

نصب تنظیم کانفیگ مودم TP-Link config

Connection Type: این گزینه را بر روی پروتکل PPPoE قرار دهید. در مواردی می‌توانید از PPPoA نیز استفاده کنید اما برای کاربران عادی PPPoE پیشنهاد می‌شود.

PPP Username: هنگام خرید اشتراک اینترنتی از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی، شما یک نام کاربری دریافت می‌کنید (که معمولاً شماره تلفن آن خط تلفن است). آن را در این قسمت وارد کنید. اگر در اول نام کاربری ۰ نباشد، آن را ننویسید؛ یعنی دقیقاً به همان صورت که دریافت کرده اید وارد کنید.

PPP Password: علاوه بر نام کاربری، هنگام خرید اشتراک شما یک رمز عبور نیز دریافت خواهید کرد. آن را در این قسمت وارد کنید.

Confirm PPP Password: رمز عبور اشتراکتان را دوباره در این فیلد وارد کنید.

Connection Mode: اگر می‌خواهید هنگام روشن کردن مودم به اینترنت وصل شوید گزینه Always on را انتخاب کنید در غیر این صورت مطابق نیاز خود، گزینه دیگری را انتخاب کنید اما همان Always on پیشنهاد می‌شود.

Authentication Type: در این قسمت مورد AUTO_AUTH را انتخاب کنید.

Enable IPv4: تیک این گزینه را حتماً بزنید اما تیک Enable IPv6 را اگر احتیاج ندارید، نزنید.

Default Gateway: هر رابطی که در این گزینه انتخاب شود، مودم از آن برای اتصال به اینترنت استفاده خواهد کرد. چون ما یک رابط جدید با تنظیمات صحیح ساخته ایم، آن را بر روی Current Connection یعنی رابط فعلی قرار می‌دهیم.

در آخر برای ذخیره کردن تنظیمات بر روی Save کلیک کنید. حال می‌توانید از تنظیمات مودم خارج شوید. کمی صبر کنید تا چراغ Internet روشن شود. اگر همه چیز به طور صحیح انجام شده باشد و قبل از همه چراغ ADSL روشن باشد (حتی قبل از تنظیم کردن مودم. خاموش بودن چراغ ADSL یعنی اشتراک اینترنتی شما فعال نشده است و مشکل از سمت ارائه دهنده خدمات اینترنتیتان است)، چراغ Internet نیز روشن خواهد شد. از این پس می‌توانید از مودم خود برای وصل شدن به اینترنت استفاده کنید.

فراموش نکنید که رمز ورود به تنظیمات را عوض کرده و گاهی رمز وای فای را هم تغییر دهید.

برای روتر اکسس پوینت‌هایی که دارای رابط سبز هستند مانند TL-WA5110G، TL-MR3020 TL-MR3040 و ... چون به صورت مستقیم به اینترنت متصل نمی‌شوند، یعنی فقط به عنوان رابط با مودم روترهای دیگر یا ارتباط ۳G استفاده می‌شوند، آموزشی قرار داده نمی‌شود.

چند نکته مهم

  • مانند سایر تنظیمات مودم روترها، برای تغییر دادن این قسمت از تنظیمات نیز تاکید می‌کنیم که از اتصال کابلی (و نه اتصال از طریق وای فای) استفاده کنید اگرچه استفاده از وای فای نیز برای ورود به تنظیمات مودم روتر و تغییر دادن آن اولویت پایین تری دارد، می‌توانید از آن نیز استفاده کنید.
  • این پست در رابطه با نحوه پیکربندی و تنظیم کردن مودم روترهای شرکت تی پی لینک است. برای تغییر رمز مودم به پست تغییر دادن رمز مودم روتر TP-Link و برای فعال یا غیرفعال کردن شبکه وای فای ویا تغییر دادن رمز آن به پست "تغییر دادن رمز وای فای TP-Link" مراجعه کنید.
  • درصورتی که در اتصال به صفحه تنظیمات مودم روترتان با استفاده از آی پی Gateway (مثل ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱) مشکل دارید، پست مشکل ورود به تنظیمات مودم را بخوانید.
  • اگر توانستید به صفحه تنظیمات مودمتان وصل شوید ولی در مرحله وارد کردن رمز مشکل داشتید، ابتدا رمز پیشفرض را از پست رمز عبور پیشفرض TP-Link طبق مدل مودم روتر خود بدست بیاورید. اگر نتوانستید از این رمز استفاده کنید به احتمال زیاد رمز شما تغییر داده شده است که در این صورت یا باید مودم روتر خود را ریست کرده (بند آخر پست مشکل ورود به تنظیمات مودم را به این منظور بخوانید) و از رمز پیشفرض استفاده کنید و یا با استفاده از دانش هکینگ وارد تنظیمات مودم روترتان شوید که مسئولیت آن بر عهده خودتان است و توضیح دادن این گونه روش‌ها از مباحث این سایت خارج است.
 

عیب یابی مودم های ADSL

با توجه به کامنت های فراوان بازدیدکنندگان در مورد مشکلاتی که هنگام نصب یا استفاده از مودم های ADSL (کابلی و وایرلس) با آن مواجه شده اند بر آن شدیم که در یک مطلب جدا و تخصصی به معرفی سرویس ADSL، مفاهیم پایه ای وایرلس و راه حل مشکلات رایج استفاده کنندگان بپردازیم. در این مقاله سعی شده است بیشتر مشکلاتی را که تا به حال برای مصرف کنندگان پیش آمده و راه حل آنرا پوشش دهیم اما ممکن است این مطالب کامل نباشد. پس این مقاله به مرور تکمیل و موارد جدید مشاهده شده به آن اضافه خواهید شد

ADSL Connection آشنایی اولیه با سرویس ADSL:
سرویس ADSL یکی از راه های اتصال و استفاده از اینترنت بر بستر کابل های رایج فعلی تلفن است. یعنی برای توسعه و گسترش آن نیازی به کابل کشی جدید از سرویس دهنده اینترنت (که ISP نامیده میشود) به محل کاربر نهایی، نیست. این سرویس از سرعت دانلودی تا 24 مگابیت پشتیبانی میکند که البته بستگی مستقیمی به فاصله کاربر تا سوییچ مرکز مخابرات دارد. در عمل سرعت هایی تا حد 2 مگابیت قابل ارائه هستند. بیشترین فاصله مجاز کاربر تا مرکز مخابرات حدود 6 کیلومتر است.

مزایای استفاده از سرویس ADSL عبارتست از: عدم اشغال شدن خط تلفن، سرعت بسیار بالاتر نسبت به Dial-up، قابلیت به اشتراک گذاری راحت بین چند کاربر، اتصال دائمی و بدون نیاز به انتظار به اینترنت و ....

برای استفاده از سرویس ADSL نیاز به خرید اشتراک آن از یک ISP محلی و یک مودم ADSL می باشد. پس از درخواست شما برای اشتراک، ISP در مرکز مخابرات خط تلفن شما را به دستگاه های سرویس دهنده خود متصل می کند. نشانه فعال بودن سرویس اینترنت روی خط شما، روشن شدن چراغ ADSL مودم میباشد. سپس شما بعد از تنظیم مودم ADSL میتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

نکات مهم:

  1. سرویس ADSL روی خط تلفن ثابت و بدون اشتراک (PCM) قابل ارائه است.
  2. برای ارائه ADSL باید فاصله محل شما تا مخابرات کمتر از 6 کیلومتر باشد (البته نگران این مورد نباشید چون در مکان های داخل شهری معمولا این فاصله در حد مجاز قرار دارد.
  3. نشانه فعال بودن سرویس روی خط شما، روشن شدن چراغ ADSL مودم است.

این خلاصه ای بود از نحوه ارائه و کلیات سرویس ADSL

نحوه عیب یابی سرویس یا مودم ADSL
بیشتر مشکلات کاربران و البته مهم ترین آن عدم اتصال به اینترنت، حتی با تنظیم دقیق و جز به جز مودم طبق آموزش های این سایت می باشد. برای حل و پیدا کردن مشکل مراحل زیر را با دقت بررسی و چک کنید و اطمینان حاصل کنید که هر مرحله واقعا به درستی انجام گرفته است. برخی از این موارد ممکن است به نظر شما بسیار پیش پا افتاده، ساده و یا حتی خنده دار باشد، اما مطمئن باشد این موارد اتفاق افتاده است و راه حل بسیاری از مشکلات همیشه دور از ذهن ترین آنها نیست بلکه ساده ترین آنهاست. در این مراحل فرض شده است شما مودم را به درستی طبق آموزش ها و تصاویر مرتبط تنظیم و به کامپیوتر و خط تلفن وصل کرده اید. پس ابتدا آموزش نحوه تنظیم مودم خود را در قسمت آموزش های این سایت مطالعه و اجرا کنید. مراحل عیب یابی به دو بخش تقسیم شده است. ابتدا موارد کلی را بررسی و سپس به بررسی حل مشکلات در حالات خاص می پردازیم.

مراحل عمومی عیب یابی:
1. ابتدا از روشن بودن مودم و اتصال صحیح آن به خط تلفن و کامپیوتر (ابتدا فقط بوسیله کابل) مطمئن شوید.

2. از فعال بودن سرویس اینترنت خود مطمئن شوید. نشانه فعال بودن خط ADSL، روشن شدن چراغ ADSL  روی مودم می باشد. اگر چراغ ADSL روشن میشود ولی به اینترنت دسترسی ندارید ممکن است اشتراک شما تمام شده باشد. سرویس دهنده های اینترنت خط شما را تا چندین روز پس از اتمام اشتراک یا حجم مصرفی، باز هم فعال نگه می دارند. پس حتما پس از روشن شدن چراغ ADSL، بازهم فعال بودن اشتراک خود را با ISP چک کنید. اگر چراغ ADSL روشن نمیشود و ISP ادعا میکند که سرویس شما فعال است حتما با یک مودم دیگر روشن شدن چراغ ADSL را چک کنید و در صورت فعال شدن چراغ ADSL مودم دوم میتوان نتیجه گرفت که مودم اول خراب شده است (این ایراد شایع بوده و امکانپذیر است). در صورتی که چراغ ADSL مودم دوم (که از کارکرد آن اطمینان دارید) روشن نشد می توانید به سراغ ISP رفته و مطمئن شوید که سرویس غیر فعال شما را فعال خواهند کرد.

3. اگه شما مودم ADSL خود را تعویض کرده اید توجه داشته باشید که برخی از ISP ها شناسه سخت افزاری مودم قبلی شما را به عنوان تنها مودم معتبر برای استفاده از سرویس شما، قفل میکنند. یعنی با تعویض مودم، شما به هیچ وجه امکان اتصال به اینترنت را نخواهید داشت. این مورد را با ISP بررسی کرده و در صورت فعال بودن این حالت، مودم جدید را از خط تلفن جدا و سپس از ISP بخواهید تا خط شما را ریست کند. پس از آن مودم جدید را به خط متصل کنید. قفل کردن آدرس سخت افزاری مودم ها یک امکان امنیتی برای جلوگیری از سوء استفاده از اشتراک شماست ولی ممکن است این مشکل را ایجاد نماید.

4. پس از تنظیم مودم و فعال بودن سرویس اینترنت روی خط، چراغ اینترنت مودم ها روشن میشود (البته در حالت PPPoE که تمامی آموزش های این سایت به همین روش هستند) اگر در این حالت باز هم روی کامپیوتر خود اینترنت ندارید از سالم بودن کابل شبکه همراه مودم مطمئن شوید. سپس از تنظیمات صحیح کارت شبکه اطمینان حاصل کنید (در آموزش ها تشریح شده است). نشانه صحیح اتصال کابلی صحیح و تنظیمات صحیح کارت شبکه، چشمک زدن چراغ LAN روی مودم و روی کارت شبکه کامپیوتر است.

5. مودم های ADSL از روش های مختلفی برای اتصال به اینترنت بهره می برند. در ایران سرویس ADSL روی بستر PPPoE ارائه میشود. یعنی هنگام تنظیم مودم باید این حالت را انتخاب کنید. در این حالت مودم با استفاده از Username و Password ی که شما از ISP دریافت کرده و وارد نموده اید بصورت اتوماتیک به اینترنت متصل میشود و برای استفاده از آن روی کامپیوتر به هیچ کار خاص دیگری نیاز نیست. برخی از کاربران پس از تنظیم مودم به صورت PPPoE، باز هم روی ویندوز اقدام به ساخت کانکشن PPPoE می نمایند که لازم نیست و ممکن است باعث عدم اتصال سایر کامپیوتر ها به اینترنت شود. پس در حالتی که مودم را در مد PPPoE تنظیم میکنید دیگر کانکشنی نسازید. حالت دیگر مد بریج (Bridge) است. در این حالت مودم مانند یک پل ارتباطی عمل کرده و باید روی کامپیوتر خود کانکشن Broadband از نوع PPPoE بسازید. توجه کنید در این مد فقط و فقط اولین کامپیوتری که کانکشن PPPoE را اجرا کرده باشد به اینترنت متصل شده و سایر کامپیوتر ها متصل نخواهند بود. این حالت به ندرت و در موارد خاص استفاده میشود. تمام آموزش های این سایت بر مبنای PPPoE شرح داده شده است. پس اگر با کابل میتوانید به اینترنت متصل شوید و روی وایرلس مودم خیر، این مرحله را بررسی کنید.

6. بسیاری از کاربران بیان می کنند که در مودم بیسیمشان از طریق کابل به اینترنت دسترسی دارند اما روی اتصال وایرلس خیر، یعنی درحالی که به وایرلس متصل هستند ولی به اینترنت بیسیم دسترسی ندارند در این حالت موارد زیر را به دقت بررسی کنید:

  • اولین مشکل ممکن از ناشی از آیتم قبلی یعنی شماره 5 باشد. آیتم شماره 5 را بررسی کنید. (یعنی از کانکشن PPPoE در ویندوز استفاده نکنید!)
  • علت دیگر ممکن است از وجود دکمه خاموش روشن کردن وایرلس روی مودم ها باشد چون در مدل های خاصی دکمه ای جداگانه برای قطع و وصل وایرلس وجود داشته باشد و شما ناخواسته آنرا خاموش کرده باشید (البته در صورتی که اصلا به وایرلس دسترسی ندارید این حالت را چک کنید)
  • ممکن است تنظیمات آی پی کارت شبکه وایرلس دستگاه شما روی حالت دستی باشد. این مورد را چک کرده و روی اتوماتیک بگذارید (هم قسمت IP و هم قسمت  DNS). اگر IP دستی داده باشید نیز مشکلی وجود ندارد ولی باید در قسمت Default Gateway و DNS  هم آدرس IP مودم را وارد کنید.
  • در برخی موارد ممکن است درایور کارت شبکه وایرلس مشکل داشته باشد. سعی کنید آخرین درایور کارت شبکه دستگاه خود را دریافت و نصب کنید.

7. برای استفاده از مد PPPoE نیاز به تنظیم VPI و VCI روی مودم دارید. مقدار VPI معمولا 0 و مقدار VCI معمولا 35 (برای سرویس دهنده پارس آنلاین 59) است یعنی این مقادیر ممکن است در ISP های مختلف متفاوت باشد. این دو عدد را به درستی وارد کنید. اگر از این مقادیر مطمئن نیستید از ISP خود سوال کنید.

8. تقریبا در تمامی مودمها آیتمی به نام Dial On Demand (اتصال در صورت نیاز) وجود دارد. با فعال بودن آن، در صورتی که کامپیوتر های متصل به مودم، از اینترنت استفاده نکنند، پس از مدت کوتاهی مودم خود به خود از اینترنت قطع خواهد شد. این حالت برای جاهایی مناسب است که مدت زمان اتصال به اینترنت هم در صورت حساب مشتری تاثیر داشته و لحاظ میشود. در ایران ISP ها این مورد را در نظر نمیگیرند. توجه کنید که به محض اینکه کامپیوتری مجددا نیاز به اینترنت داشته باشد، مودم باز به صورت خودکار به اینترنت متصل میشود. اما در زمان قطع بودن اتصال، چراغ اینترنت مودم هم خاموش میشود و ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. این آیتم در اکثر مودم ها بصورت پیش فرض غیرفعال است. اما برای اطمینان می توانید با استفاده از تصاویر مربوط به تنظیم مودم مکان انرا پیدا کرده و آنرا بررسی کنید که غیر فعال باشد. محل آن معمولا در صفحه ای قرار دارد که Username و Password اشتراک اینترنت را وارد میکنید.

9. یکی دیگر از مشکلات شایع در مودم های ADSL وجود نویز و خش خش روی تلفن متصل به همان خط، یا قطع شدن اینترنت همزمان با زنگ زدن یا زنگ خوردن تلفن می باشد، مطمئن باشید این مشکل ناشی از خرابی یا عدم اتصال درست اسپلیتر (با اسامی رایج دیگری مانند نویز گیر یا فیلتر ...) می باشد. ابتدا از اتصال صحیح آن مطمئن شوید بدین صورت که خط تلفن به ورودی آن متصل و پورتهای خروجی اسپلیتر به تلفن و مودم بصورت صحیح وصل شوند. قبل از اسپلیتر هیچ خط تلفنی نباید متصل باشد. اگر فاصله بین مودم و دستگاه تلفن زیاد هست بهترین و تنها ترین راه اصلاح سیم کشی تلفن بوده تا دستگاه ها بصورت کاملا درست متصل شوند. از هیچ گونه راه ابتکاری خود استفاده نکنید!!.

10. برخی اوقات شما نمی توانید وارد صفحه تنظیمات مودم شوید تا بتوانید آنرا تنظیم کنید. این مشکل ممکن است به علت عدم تنظیم صحیح کارت شبکه کامپیوتر شما باشد، پس ابتدا در قسمت آموزش های همین سایت روش تنظیم کارت شبکه به مودم را مطالعه و بررسی کنید. علت دیگر ممکن است از وجود پروکســــــــی روی کامپیوتر شما باشد که باید آنرا غیر فعال یا حذف کنید.

11. در برخی موارد دستگاه بعد از چند ساعت کار بصورت خودکار قطع شده و باید خاموش روشن شده تا مجددا به اینترنت متصل شود. در این صورت هنگام تنظیم دقت کنید که گزینه ای به نام Keep Alive در برخی مودم ها وجود دارد که می توانید آنرا فعال کنید و عددی برای آن به دقیقه وارد نمایید. این گزینه در هر چند دقیقه یکبار (که شما انتخاب میکنید) یک بسته داده ارسال خواهد کرد تا ارتباط شما در صورتی که خود از اینترنت استفاده نمی کنید باز هم فعال نگه داشته شود.

12. مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید این است که با Username و Password پیش فرض مودم ها (که معمولا admin و admin) است نمیتوانید وارد تنظیمات مودم شوید، ابتدا با یک مرورگر دیگر این مورد را چک کنید مثلا با کروم گوگل یا فایرفاکس یا اپرا، اگه مشکل کماکان وجود داشت ممکن است Username و Password را قبلا عوض کرده و اکنون فراموش کرده اید پس تنها راه آن، ریست کردن صحیح دستگاه مودم است. دکمه ریست مودم را در حالی که روشن است برای حدود 10 تا 20 ثانیه نگه دارید و با دقت به چراغ های مودم نگاه کنید، در لحظه ریست چراغ ها همگی کامل روشن و خاموش خواهند شد که نشاندهنده ریست درست دستگاه است. چند لحظه صبر کنید تا مودم بصورت کامل روشن شده و سپس برای وارد شدن به تنظیمات تلاش کنید. دقت کنید که دوباره باید تنظیمات مودم را انجام دهید. اگر موفق به ریست مودم نشدید یا بعد از ریست دوباره امکان ورود به صفحه تنظیمات را ندارید ممکن است دستگاه شما ایراد داشته باشد.

13. برخی دستگاه ها مانند سری های جدید TP-LINK یا D-LINK دارای مشکل خاموش روشن شدن پیاپی هستند، یعنی به محض اتصال وایرلس دستگاه خاموش و روشن میشود، (البته ممکن است بدون اتصال وایرلس هم این اتفاق بیافتد) این سری دستگاه ها مشکل سخت افزاری داشته و باید به گارانتی مراجعه کنید.