وودافون شایعات را تکذیب کرد: در حال مذاکره با استارلینک نیستیم!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ICTna.ir – وودافون سال جدید را با یک تکذیب آغاز کرد: این شرکت در حال مذاکره با استارلینک ایلان ماسک بر سر یک رابطه احتمالی نیست. شایعات مربوط به آن در اواخر دسامبر در هند منتشر شد و باعث افزایش قابل توجه قیمت سهام Vodafone Idea شد. طبیعتاً بازار سهام از وودافون درخواست توضیح کرد و روز سه شنبه در قالب بیانیه ای کوتاه این شایعه را رد کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اپراتور گفت: ما می خواهیم بگوییم که شرکت در هیچ بحثی با طرف نامبرده قرار ندارد و ما از اساس خبر مذکور اطلاعی نداریم.

خبر مورد بحث از BW Businessworld شروع شده بود. در تیتر آن به «مذاکرات» اشاره شده بود، اما خود این خبر دارای جزئیات بسیار کمی بود و به طور مبهم از «بازار» به عنوان منابع خود نام می برد و حاوی هیچ ادعای واقعی مبنی بر اینکه هیچ گونه بحث واقعی بین طرفین در حال انجام است نبود، ولی در هر حال سر و صدا کرد. بخصوص در دنیای بی خبری تعطیلات سال نو، این خبری نبود که رسانه ها به سادگی آن را رها کنند.

ادعاها و شایعات بر این باور استوار بود که ایلان ماسک در اواخر این ماه سفری به هند برای اجلاس تجاری پر جنب و جوش گجرات دارد و به نظر می رسد راز آشکاری باشد که او برنامه های خود را برای ساخت یک کارخانه بزرگ تسلا در این کشور را اعلام خواهد کرد.

BW Businessworld ادعا کرده بود: بازار اکنون امیدوار است که اعلامیه های مهمی توسط استارلینک و دولت در فضای مخابراتی در زمانی که بازدید ماسک از گجرات روی میدهد، منتشر شود، چرا که شنیده میشود ماسک برای استارلینک به منظور مجوز فعالیت در هند درخواست داده است و طبق گزارش ها چند ماهی است که در آستانه دریافت آن است.

علاوه بر این، این شرکت یکی از شرکت هایی بود که با موفقیت، برای طیف تخصیص خدمات ماهواره ای از طریق فرآیند اداری به جای مزایده لابی کرد و مجلس عوام هند لایحه مربوطه را در اواخر دسامبر تصویب کرد. بازار هند به وضوح یک فرصت بزرگ برای استارلینک است. اما هیچ نشانه ای مبنی بر دخالت وودافون هند وجود ندارد.

البته استارلینک با اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان ارتباط برقرار کرده است تا بتواند خدمات پهنای باند ماهواره ای خود را به کاربران نهایی ارائه دهد. در هند همچنان فاقد چنین شریکی است و با توجه به اینکه Bharti Airtel در سمت OneWeb حضور دارد و Reliance Jio با Jio Satellite مشترک دارد، Vodafone Idea انتخاب واضحی خواهد بود.

این واقعیت که Vodafone Idea در هند به عنوان Vi فعالیت می کند و چندین سال است که در تلاش است تا با رقبای خود فاصله بگیرد، احتمالاً می تواند با شریکی مانند Starlink انجام دهد. واضح است که دلیل افزایش قیمت سهام همین است. اتفاقاً سهام شرکت مخابراتی اکنون به آرامی کاهش می یابد.

گزارش BW Businessworld اشاره می‌کند که Vodafone Idea همچنین می‌تواند با آمازون، که بازار مدار LEO را از طریق پروژه Kuiper هدف قرار می‌دهد، مرتبط شود و اشاره می‌کند که سایر شرکت‌های گروه وودافون با هر دو ارائه‌دهنده ماهواره در بازارهای مختلف مرتبط شده‌اند.

در همین حال، استارلینک در حال تلاش برای راه اندازی سرویس مستقیم به تلفن همراه ماهواره ای خود است که قرار است در سال جاری راه اندازی شود. شرکت مادر اسپیس ایکس روز چهارشنبه از پرتاب 21 ماهواره استارلینک جدید، از جمله شش ماهواره با قابلیت Direct to Cell خبر داد. این در نهایت به شرکت این شانس را می‌دهد که در هند تحت کنترل خود فعالیت کند و به طور بالقوه نیاز به یک اپراتور را کاهش می‌دهد.

پشتیبانی